Ankelskydd

Om du har råkat ut för någon form av fotledsskada så kan du ha behov av ett så kallat ankelskydd. Ett ankelskydd är bra på det sätt att det kan rehabilitera olika skador på fotleden. Det kan vara stukad fotled eller annan skada på fotleden som behöver stöd och hjälp. Det kan även vara bra med ett ankelskydd i förebyggande syfte. Ankelskydd finns i olika varianter och kan även kallas för fotskydd eller för fotledsortos. Dessa kan anpassas utifrån dina fötter.

Den allra vanligaste skadan på foten är stukning eller vrickning. Detta är lätt hänt, både under arbete, sport eller i vardagen. Stukad fot är vanligaste skadan eftersom det kan ske när som helst och även återstukning av foten är vanligt. Att använda sig av ett ankelskydd när du stukat foten är en bra idé, eftersom den dels stabiliserar själva fotleden, men gen ger även värme och ökar blodflödet genom foten. Ankelskydd är även bra om du lyckats få en skada på hälsenan eller på själva ankeln. Du som känner av stelhet i fotleden kan även du ha nytta av ett ankelskydd. I förebyggande syfte är det ypperligt, särskilt om du sportar mycket och ofta råkar ut för stukade fötter.

Välj mellan olika varianter av ankelskydd

Det finns som sagt olika varianter av ankelskydd och ankelstöd och de används idag på lite olika sätt. Om du väljer ett ankelstöd, så är det till för att dina anklar ska få ett enklare stöd samt att det ger en mycket bra och en effektiv kompression runt anklarna. Kompressionen gör att svullnader motverkas. Ankelstöd kommer ofta i tunt material och är lätta att bära även om du har skor på dig. Ankelskydden är tillverkade i en tunn profil, och i ett elastiskt material så att det går att anpassa stödet. Vissa av ankelskydden kan du ha stället för elastiska lindor vilket ger bättre plats och utrymme i skorna.

Om du ofta stukar dina fötter och råkar ut för återstukning, så är det en god idé att satsa på ankelskydd eller ett fotledsskydd. Detta eftersom då minskar risken betydligt! Använder du stöd för fötterna, så tränar du även upp balans och styrka i fötterna som i sin tur leder till att det blir en minskad risk för att drabbas av återstukning. Tittar vi även på det ekonomiska så är det bättre att investera i ett ankelskydd, än att du om och om igen ska tejpa dina fotleder.

Varför behöver jag ett ankelskydd?

Stukad fotled kan göra ont och det kallas även för fotledsstukning samt fotledsdistortion. Denna skada är det som en fot allt som oftast kan bli drabbad av. De som utövar olika sporter och idrottar mycket har större risker att råka ut för det, men det kan i stort sett drabba vem som helst. Fotleden stukas när foten hamnar fel under belastning. Din fot viker sig inåt under belastning och utsidan på foten blir sträckt och då skadas mjukdelsvävnaderna på utsidan, under och framför den yttre fotknölen. Det är då det kan uppstå svullnader, rörelsesmärta och belastningssmärta. I stort sett nästan alla stukade fotleder stukas på detta sätt. Att stuka foten är ofta inget allvarligt och inget man behöver oroa sig över. Det blir svullet och ömt och gör ont när du belastar foten, men ofta går det över snabbt. Har du otur så kan det dock vara värre än bara en stukad fot. Det kan ha uppstått en fraktur på fotens led. Så märker du att smärtan inte ger med sig och att det inte ens hjälper med ett ankelskydd, så ska du kontakta en läkare som får undersöka din fot. Vården kan även hjälpa dig att få rätt sorts hjälpmedel så som ankelstöd, eller ankelskydd med mera.

Är det så att du stukat din fotled, så märker du oftast av det direkt. Det gör ont direkt när det händer så väl som att det smärtar att belasta fotleden. Ofta blir det en gång som är haltande. En vanlig händelse är att ankeln svullnar upp och det kan bli både blånader och blåmärken på och kring foten. Rörligheten i foten blir ofta kraftigt nedsatt. Oftast beror det dels på svullnaden, dels på smärtan du

känner. Smärtan och att det är svullet kan även leda till att du får en sämre balans. Om du råkat ut för en lindrigare stukning så bör det gå över inom en vecka. Om det tar längre tid, så bör du kontakta vården.

Olika grader av stukning

Det finns även lika grader av stukning och de delas upp i grad 1, grad 2 och grad 3-skador. Detta beror på hur lindrig eller allvarlig stukningen är. Om du drabbas av en mildare sträckning av ett ligament med minimala bristningar samt att du får endast en enkel svullnad och tämligen liten smärta så räknas det som grad 1.

En grövre stukning, med delbristningar av ett ledband, måttlig svullnad, ömhet och hematom samt att du har ont när du står och går, räknas som grad 2.

Kan du inte alls stå på foten, eller gå, samt har en total bristning av ett ledband som ger extrem svullnad och ett hematom och upplever mycket stark smärta så räknas detta som grad 3.

Beroende på hur kritisk fotledsstukningen är som du har råkat ut för, så finns det varierande ankelskydd, fotledskydd och så vidare för att lindra detta. De kan även rehabilitera skadan snabbare. Om du inte blir av med din stukning ganska fort, eller återstukar dig så bör du snarast kontakta vården, så att de kan hjälpa dig.